Jump to content

PdN 3.5 Nederlands


StephanP

Recommended Posts

Ik dacht: laten we maar even een nieuwe draad starten ...

Jasper,

Ik zou een twee-fasen beleid voeren.

  • Een DHZ NL-update-pakket zoals de ZIP die ik eerder heb samengesteld
  • De fraaie Paint.NET-NL installer zoals jij die graag zou willen leveren

Het eerste ding kan iedereen snel gebruiken om (eenvoudig) een standaard PdN om te toveren tot een Nederlandstalige.

Het tweede ding - als je het voor mekaar krijgt - levert de PdN-NL voor de gemakzuchtigen.

Overigens zou je je net zo goed kunnen afvragen of dit pad van iedere keer weer opnieuw een NL-installer bouwen moet worden voortgezet. Is het niet veel te arbeidsintensief en, zoals jezelf al constateert, iedere keer weer een nieuwe uitzoek-klus?

Een zip-file in de PdN folder uitpakken is een basis-handeling die voor iedere computergebruiker te doen moet zijn, niet waar? (Dit gezegd hebbende besef ik wel dat Vista zich hevig verzet tegen normale gebruikers die menen iets in de c:Program Files mappen te moeten verhapstukken. Nou ja, dan moet je 7-zip, WinZip, of zo maar even als Adminstrator opstarten)

Zijn er nog strings waarover je overleg wilt voeren?

Stephan

[edit] PdN 3.5 natuurlijk

Edited by StephanP
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hoi Stephan,

De installer is nooit een probleem geweest. Vroeger was de source van Paint.NET gewoon te downloaden. Hierbij zat ook een installatiescript voor NSIS. Deze heb ik iets verbouwd zodat Nederlands de standaardtaal is. That's it. Nieuwe versie betekende alleen maar uitpakken, bestanden sorteren en script draaien. Drie minuten werk. Dat gaat nu niet meer werken omdat er veel meer bestanden zijn. Twee oplossingen: de ZIP die jij noemt of Rick Brewster lief aankijken.

Jasper.

Link to comment
Share on other sites

Hoi Stephan,

De installer is nooit een probleem geweest. Vroeger was de source van Paint.NET gewoon te downloaden. Hierbij zat ook een installatiescript voor NSIS. Deze heb ik iets verbouwd zodat Nederlands de standaardtaal is. That's it. Nieuwe versie betekende alleen maar uitpakken, bestanden sorteren en script draaien. Drie minuten werk. Dat gaat nu niet meer werken omdat er veel meer bestanden zijn. Twee oplossingen: de ZIP die jij noemt of Rick Brewster lief aankijken.

Jasper.

Link to comment
Share on other sites

Rick lief aankijken kunnen we altijd weer proberen, maar als ik het goed begrijp zijn de locales in de standaard PdN gerealiseerd door Microsoft en worden door hen ook onderhouden. Volgens mij wil Rick voor zijn release-schema niet afhankelijkheid zijn van vrijwilligers.

Stephan

Link to comment
Share on other sites

Rick lief aankijken kunnen we altijd weer proberen, maar als ik het goed begrijp zijn de locales in de standaard PdN gerealiseerd door Microsoft en worden door hen ook onderhouden. Volgens mij wil Rick voor zijn release-schema niet afhankelijkheid zijn van vrijwilligers.

Stephan

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Ik zit nu net Rick's nieuwe resx bestand te bekijken en het valt mij op dat de volgorde van zowat alle strings opnieuw is georganiseerd.

Dit betekent dat we - met de oude NL.resx bij de hand - opnieuw moeten beginnen en zo gaandeweg ontdekken welke teksten er nog ontbreken.

Geen sinecure.

Ik ben begonnen:

- Rick's jongste .resx opgeslagen als PaintDotNet.Strings.3.5.NL.resx

- van boven naar beneden alle Engelse teksten (opnieuw) vervangen voor de NL teksten die we al hadden in de PaintDotNet.Strings.3.NL.resx (2e notepad open, zoeken)

Als iemand wil meewerken, dan hetzelfde doen en vanaf onderaan beginnen.

Zo kunnen we naar elkaar toewerken en na de samenvoeging hebben we een nieuwe PaintDotNet.Strings.3.5.NL.resx die dezelfde volgorde aanhoudt als Rick's.

Stephan

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hierbij de UPDATE van de Nederlandse vertaling voor Paint.NET versie 3.5.x

Met dit kleine pakketje kan de jongste versie van PdN worden voorzien van Nederlandse taal.

Dat doe je als volgt:

  • Zorg dat je de jongste standaard Paint.NET geïnstalleerd hebt
  • Download de hieronder beschikbare PaintDotNet.Strings.3.NL.zip
  • En pak deze uit in de PdN installatiemap (meestal C:\Program Files\Paint.Net)
    (Bij Windows Vista en Windows 7 heb je hiervoor Administrator-rechten nodig)
  • Start Paint.NET en gebruik het menu Utilities - Language (Beheer - Taal) om Nederlands te kiezen

Veel plezier met Paint.NET 3.5.x in het Nederlands.

Stephan

[Edit]

Attachment removed (downloaded 4787 times). New version further down this thread.

Bijlage verwijderd (4787 keer gedownload). Nieuwe versie verderop in deze discussie.

Edited by StephanP
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Bedankt voor de NL vertaling, zo kan mijn vader ook Paint.NET gebruiken :)

Mocht er in de toekomst nog eens de volgorde van de strings veranderen dan laat me maar weten.

Zoals het namelijk beschreven staat had ik makkelijk een script kunnen maken wat de volgorde van het NL bestand weer gelijk maakt aan de Engelse versie (en daarbij ook aan kan geven wat er ontbreekt).

Groeten,

Mitch

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 5 months later...

Hierbij een UPDATE van de Nederlandse vertaling voor Paint.NET versie 3.5.x

Met dit kleine pakketje kan de jongste versie van PdN worden voorzien van Nederlandse taal.

Dat doe je als volgt:

  • Zorg dat je de jongste standaard Paint.NET geïnstalleerd hebt
  • Download de hieronder beschikbare PaintDotNet.Strings.3.NL.zip
  • En pak deze uit in de PdN installatiemap (meestal C:\Program Files\Paint.Net)
    (Bij Windows Vista en Windows 7 heb je hiervoor Administrator-rechten nodig)
  • Start HIERNA Paint.NET en gebruik het menu Utilities - Language (Beheer - Taal) om Nederlands te kiezen
    (De .exe bestanden die in de .zip zitten kan je niet uitvoeren. Het zijn commando-regel programma's voor het bouwen van het .resources bestand. Als iemand in de toekomst de vertaling verder op zich neemt, heeft hij deze nodig.)

Meer plezier met Paint.NET 3.5.x in het Nederlands.

Stephan

[Edit] .zip vernieuwd (29/12/2011)

[Edit] toevoeging aan instructies (07/01/2012)

PaintDotNet.Strings.3.NL.zip

Edited by StephanP
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Na al die tijd toch nog een foutje/verbeterpuntje gevonden.

Hierbij dus maar weer een UPDATE van de Nederlandse vertaling voor Paint.NET versie 3.5.x

Meer plezier met Paint.NET 3.5.x in het Nederlands.

Stephan

De link is dood... Kan hij misschien opnieuw geupload worden?

Link to comment
Share on other sites

De link is dood... Kan hij misschien opnieuw geupload worden?

Vreemd dat het bestand verdwenen was.

Ik heb het gefixed.

Stephan

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Ik heb net Paint.NET v3.5.8 (Final Release build 3.58.4081.24580) geïnstalleerd en de ' Attached File PaintDotNet.Strings.3.NL.zip (80.82K)'

maar de file werkt niet bij mij ik kan de exe niet openen, zie onderstaande attachement

post-83169-13050249119_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lees de instructies nog eens goed.

Je moet het zip-bestand uitpakken en daarna 'gewoon' Paint.Net opstarten.

(De .exe's in de zip zijn toegevoegd opdat iedereen - zo nodig - de gehele NL-vertaling kan 'overnemen'.)

Stephan

Link to comment
Share on other sites

Het wordt bij mij uitgepakt via WinRAR, zou het daar aan kunnen liggen?

Tja, ik kan je niet helpen met Winrar.

  • Je moet de bestanden (met Winrar of WinZIP of 7Zip of gewoon de Windows Verkenner) uitpakken en kopiëren naar c:\Program Files\Paint.Net\
  • Hiervoor heb je Administrator-rechten nodig, dus misschien moet je eerst opnieuw aanmelden als Administrator/Beheerder
  • Daarna kan je Winrar en het zip-bestand 'vergeten'
  • Paint.Net 'gewoon' opstarten en met het menu Utilities - Language (Beheer - Taal) Nederlands kiezen

Eenvoudiger kan ik het niet uitleggen.

Kind kan de was doen. Honderden hebben het ook zo gedaan.

Anders moet je er maar even iemand bijhalen die beter thuis is met computers.

Edited by StephanP
Link to comment
Share on other sites

Iemand erbij halen die beter thuis is met computers? is dit een grapje? anders klinkt het wel heel erg betuttelend!

Ik ben administrator/beheerder,deed alles volgens de instructies en zie GEEN Nederlands bij de utilities staan.

Je hoeft verder niet te antwoorden, ik beheers én het Engels uitstekend én ik heb een ander progje dat beter is dat Paint NET.

Link to comment
Share on other sites

Als het menu "Utilities - Language" geen Nederlands laat zien (zie afbeelding in bijlage),

dan is het ZIP-bestand NIET op de juiste plek uitgepakt.

  • Pak het zip-bestand uit in map C:\Program Files\Paint.NET
    OF
    Kopieer de bestanden uit het zip-bestand naar de map C:\Program Files\Paint.NET
    (Eigenlijk is alleen het bestand PaintDotNet.Strings.3.NL.resources echt essentieel, maar de rest kan geen kwaad)
  • Afhankelijk van je versie van Windows heb je hiervoor Administrator-rechten nodig, of moet je hiervoor expliciet toestemming geven.
  • DAARNA Paint.NET (her-)starten en de taal wijzigen m.b.v. "Utilities - Language"

post-49026-130519462253_thumb.png

Edited by StephanP
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Als het menu "Utilities - Language" geen Nederlands laat zien (zie afbeelding in bijlage),

dan is het ZIP-bestand NIET op de juiste plek uitgepakt.

  • Pak het zip-bestand uit in map C:\Program Files\Paint.NET
    OF
    Kopieer de bestanden uit het zip-bestand naar de map C:\Program Files\Paint.NET
    (Eigenlijk is alleen het bestand PaintDotNet.Strings.3.NL.resources echt essentieel, maar de rest kan geen kwaad)
  • Afhankelijk van je versie van Windows heb je hiervoor Administrator-rechten nodig, of moet je hiervoor expliciet toestemming geven.
  • DAARNA Paint.NET (her-)starten en de taal wijzigen m.b.v. "Utilities - Language"

Stephan, hartelijk dank voor je duidelijke uitleg. Paint.NET leek me een ideaal fotobewerkingsprogramma voor mijn netbook met Windows 7 Starter. Nu beheers ik het Engels wel redelijk, maar Nederlands gaat me toch net wat beter af. Ik heb je instructies naar de letter opgevolgd en na een herstart van Paint.NET 3.5.8 was dat programma direct in het Nederlands. Ik hoefde de language/taal dus niet zelf in te stellen.

Voor anderen die net als ik niet al teveel computerkennis hebben, maar Paint.NET wel in het Nederlands willen hebben: gebruik niet Winrar, Winzip of 7-Zip, want dan loop je al gauw tegen problemen op omdat sommige bestanden dan niet geopend worden. Wanneer je met de rechter muisknop klikt op het zip-bestand en dan kiest voor 7-Zip > extract files... waarna je bladert naar C:\Program Files\Paint.NET, dan gaat het niet lukken. Het uitpakprogramma 7-Zip (of Winrar of Winzip, als je dat gebruikt) is dan niet als administrator gestart en het uitpakken naar de juiste map zal niet lukken.

Voor simpele zielen (zoals ik) geldt: gebruik de tweede manier die Stephan aanraadt: laat het zip-bestand gewoon uitpakken door Windows Verkenner, kopieer daarna de inhoud van de uitgepakte map en plak die in de map C:\Program Files\Paint.NET. Werk je met Windows Vista of 7, dan krijg je vanzelf een melding dat je expliciet toestemming moet geven.

Tenslotte: mijn complimenten én hartelijke dank voor de vertaling naar het Nederlands.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Verbeterde versie beschikbaar.

De correcties en aanpassingen zijn o.a. n.a.v. Fred Hoekstra's vertaling van de HELP.

Download en installatie-instructies: post #12 in deze discussie.

Merk op dat er nu twee Nederlandstalige pakketten beschikbaar zijn:

  1. NL-vertaling van het programma PdN.
    Kleine download (88kB) vanaf dit forum.
    Download: post #12 in deze discussie.
  2. NL-vertaling van het programma PdN PLUS de complete HELP in NL voor lokale installatie.
    Grote download (16 MB) vanaf Dropbox.
    Download: via post #5 in discussie Nederlands vertaling help files.

Enjoy,

Stephan

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...